Nyhedsbrev uge  -49.

Hold dig orienteret om hvad der sker i medieverdenen ved at trykke på her

Så er der nyt fra dit Forbund. Tjek det nu…

Besøg hos EU Kommissionen og Parlamentet

Vi har nu fået tilbagemelding fra EU i Bryssel, at de gerne vil have os på besøg, og det bliver tirsdag den 30. og onsdag den 31. maj, med besøg hos Parlamentet den første dag og Kommissionen på anden dagen, og som samtidig er hjemrejsedag. Vi skal være omkring 15 personer tilmeldt, før turen kan realiseres, så skynd dig at tilmelde dig til denne unikke tur, hvor vi er Kommissionens gæster, idet den betaler vort hotelophold, byder på en frokost, og transporterer os fra og til lufthavnen. Ved endnu ikke hvad Parlamentet byder på. Ideen er i parlamentet at vi hører om arbejdsgangene, forhold til pressen, ser bygningerne, møder en eller flere politikere m.m.

Pressekort 2016 skal returneres til Forbundet

Kære Dp’ere

Udsendelsen af 2017 medlems-/pressekort har fundet sted til alle DP medlemmer der har betalt kontingent for 2017, og så er alt vel godt???. .Nej, det er det desværre ikke. kuvert DP

Som alle jo ved, så skal det gamle medlems-/pressekort returneres til Forbundet, når man har modtaget sit nye kort, altså 2017 kortet, og det har heldigvis rigtig mange af jer gjort, (se billedet med kort retur kuverter).

Rigspolitiet forlanger det af os, og kortet er rent faktisk Dansk Presseforbunds ejendom.

Mange af jer ”glemmer” imidlertid at få det gjort, og det er absolut ikke i orden. Så se nu at få det gjort pleaseeeee.

NB! Jer der allerede har tilbagesendt jeres medlems-/pressekort bedes se bort fra denne meddelelse.

Henri Gorm Jensen

Dansk Presseforbund

Spurvegården 19, st. tv.

2650 Hvidovre - Denmark

Phone: +45 36440101

www.danskpresseforbund.dk

Skarpvinklede interview.Kursus Intev. 11 2016

Indlæg af Bent Yde Jørgensen.

Spændende og inspirerende kursus i interviewteknik med Susanne Sayers. Efter en grundlæggende intro med klarlægning af mål for interviewet og gennemgang af forskellige interviews hvor vi så på de fæller der kan være, blev vi selv sat på arbejde i øvelser hvor vi interviewede hinanden.
Godt at få den slags teknikker opdateret.

Medierettens finurlighederAdvokatmøde2016 1

Så har forbundet igen haft besøg af advokat Peter Lind Nielsen, der på sin sædvanlige meget veloplagte måde, med mange spændende eksempler, fortalte om det komplicerede område ”Medieret”. Spørgelysten var stor blandt de fremmødte medlemmer, der nok blev en anelse klogere, og i hvert fald fandt ud af, at det man tror er ret, ikke altid stemmer overens med ens egen opfattelse af, hvad man kan tillade sig, når man skal dække en begivenhed, både med hensyn til billede rapportage og tekst. Flere presserelaterede sager var naturligvis oppe at vende, bla. Se & Hør sagen. En rigtig fin aften.

Møde med ”forhindringer”Bubber 2016

Det er ikke altid let at komme til at deltage i dansk Presseforbunds bestyrelsesmøde. Det måtte vort bestyrelsesmedlem Niels Christian Meyer (bubber) sande, da han på cykel ankom til forbundets kontor i Spurvegården. Han passerede en børneflok som genkendte ham, og så gik den vilde jagt med at få selfier med Bubber. Og før alle havde fået deres selfi slap de ham ikke. Vort møde startede derfor lidt senere, men det var en fornøjelse at se alle de glade børn, når de havde fået deres selfi med Bubber.  Og hvem ved, måske er der nogle kommende mediefolk iblandt de unge menneske

____________________________________________________________________________________________________

Heder2

VALDEMARS DAG

Onsdag den 15. juni 2016 var en speciel dag for Dansk Presseforbund, og hvorfor nu det?

Jo det var dagen hvor vi fik genudleveret vor forbundsfane, idet vi indtil denne dag, kun havde fanen til låns.

Politiskolen bruger vort pressekort i undervisningen.Politi 01

Et mangeårigt ønske er blevet til virkelighed!

I dag er Dansk Presseforbunds pressekort leveret til Politiskolen til undervisningsbrug, hvilket har været et mangeårigt ønske fra vor side.

Formanden havde møde med Vagn Calmar (som i ser på billedet) fra politiskolen.

Han har mange titler: Specialkonsulent, politi Teamkoordinator – ”Magt & autoritet” – Master i Politivirksomhed – PD i voksenlæring. En rigtig flink fyr, som fremover vil sørge for at Politiskolen bruger vort pressekort i undervisningen, og vil gøre eleverne opmærksom på at det, den enkelte politibetjent skal fokusere på, er hologrammet på pressekortet, idet det er det, der afgør om pressekortet er godkendt af de offentlige myndigheder. Kun de pressekort som har hologrammet som på vores kort er godkendt.

BisættelseFane 5

Vort mangeårige trofaste medlem, indmeldt i Forbundet den 1. januar 1970, altså medlem i 46 år, Hans Henrik Mejlsø-Schmidt der afgik ved døden lørdag morgen den 5. marts af hjertestop, efter lang tids sygdom, blev bisat fra Hørsholm Kirke i begyndelsen af april 2016. Han blev 73 år.

Fra ismejeri til forbundskontor

ILL. 1 DSC4905Spurvegården blev for nylig hjemsted for DP’s kontor. Et af vore medlemmer, Troels Svendsen, der igennem hele sin opvækst boede få hundrede meter fra bebyggelsen har for nylig være både i Spurvegården og på Hvidovre Lokalarkiv for at stykke denne beskrivelse sammen.

Servering af våde varer og hårpleje er de eneste tjenesteydelser på Spurvegårdens lille butikstorv, man stadig kan finde i de samme lokaler som da indflytningen i boligkomplekset begyndte for 63 år siden. Det drejer sig om Cleyton Bodega, som er genbo og frisørsalonen ”Hair Collection”, der er nabo til Dansk Presseforbund i foreningens nye lokaler i Spurvegården 19, 2650 Hvidovre.

Information fra forbundet

Du kan nu igen kontakte Forbundet på vort sædvanlige telefon nummer 36440101, og det skal du også bruge fremover. Der kan ringes til forbundet fra kl. 10.00 til kl. 15.00 fra mandag til og med fredag.

Vi ser frem til at se mange af jer til de forskellige arrangementer, som der vil blive afholdt i 2015. Tjek dem på Forbundets hjemmeside www.danskpresseforbund.dk.

Dansk Presseforbund har fået ny selvstændig adresseDP NY HQ

Kære DP’ere

En af de største nyheder i Dansk Presseforbunds historie
For første gang i Dansk Presseforbunds historie (så vidt vi har kunnet undersøge), har forbundet nu fået sit eget kontor med sin egen selvstændige adresse.

Sådan gør du hvis dine billeder bruges copyright-symboluretmæssigt på nettet

I artikelserien om billeder på internettet, og hvordan man beskytter sine fotografier mod online-tyveri, er vi nået til situationen, hvor man har fundet et af sine billeder på en hjemmeside, der ikke har tilladelse til at benytte det.

Find dine stjålne billeder på nettetcopyright-symbol

Den digitale alder har gjort det nemmere at stjæle billeder og sende dem hurtigt over lange afstande. Lægger min sine billeder online, risikerer man, at andre tager dem, og pludselig dukker de måske op forskellige steder på nettet, uden at man har fået betaling for billederne.

Beskyt dine billeder onlinecopyright-symbol

Dette er den første af tre artikler i en serie om, hvordan du beskytter dine billeder og forhindrer andre uden tilladelse i at benytte dem. I denne første artikel ser vi på, hvordan du rent praktisk kan gøre det svært for andre at stjæle dine billeder.

Faglig stolthed efterlyses

Af Kristian W. Danielsen

Illustration af Henriette W. Danielsen

Hvor blev den faglige stolthed blandt journalisterne af?stein-b i la

Når et emne, man har forstand på eller som let kan kontrolleres, engang imellem berøres i medierne, har jeg ofte undret mig over, hvor dårligt den skrivende journalist har sat sig ind i tingene.

Jeg ved ikke om det er dovenskab, tidspres eller bare fuldstændig ligegyldighed overfor det job der skal udføres, der er skyld i problemet, men jeg synes det er et stort problem, da den almindelige borger jo, af en eller anden grund, har en tendens til at tro på hvad han læser.

Loven om ophavsretLov om ophavsret

Den, som frembringer et litterært eller kunstnerisk værk, har ophavsret til værket, hvad enten dette fremtræder som en i skrift eller tale udtrykt skønlitterær eller faglitterær fremstilling, som musikværk eller sceneværk, som filmværk eller fotografisk værk, som værk af billedkunst, bygningskunst eller brugskunst, eller det er kommet til udtryk på anden måde.