Danmarks første pressehetzDKs frste pressehetz 0037 resize

Torsdag den 14. februar mødtes 12 spændte deltagere kl. 17.00 ved Dansk Jagt- og Skovbrugsmuseum i Hørsholm, for at høre om Christian den 7.´s livlæge Struenses spændende skæbne.

P1190068Og spændende blev det virkelig, med museumsinspektør Lisbet Hein som vor næsten alt vidende historiske guide, vedrørende dette specielle område. Vi hørte om Struenses ”magt” over den sindssyge Christian den 7. P1190069Hans kærlighedsaffære med dronningen. Hans ophævelse af pressecensuren og indførelsen af den uindskrænkede trykkefrihed, som han dog nok senere har fortrudt, idet der ved hans ”fald” fra magten udkom et væld af smædeskrifter, tegninger, ”billeder” af forskellig lødighed og kvalitet, der stort set alle havde til formål at ”svine” ham til, altså danmarkshistoriens første pressehetz år 1772.DKs frste pressehetz 0005 resize Efter ca. 1 time og 20 minutters entusiastisk foredrag og billedvisning fra museets store samling, som illustrerede foredraget på en fremragende måde, var det tid for indtagelse af lidt fast og flydende føde, og det skete samme sted som foredraget nemlig i Cafe Sneppen, som havde holdt åben kun for os. Slutteligt blev vi inviteret til at se nogle af de originale dokumenter i Hørsholm Egns Museum som lå en lille kold travetur på ca. 3 til 4 minutter fra Cafe Sneppen. Vel inde i varmen igen i det lille museum, blev vi præsenteret for de mange dokumenter og billeder, og fik mulighed for selv at liste rundt og se på tingene, og opleve historiens vingesus når man pludselig, stod og betragtede et originaldokument underskrevet af Struense himself. P1190067Efter en fantastisk aften kørte vi alle hver til sit i den råkolde vinteraften en lille smule klogere på vort lands  historie fra 1700 tallet.