u1Peter Madsen og hans u-båd

Mulighedernes land findes ikke kun på den anden side af Atlanten – men også i Københavns Sydhavn. De synlige beviser er 17-18 meter lange – og vejer adskillige tons.

 

 

 


Det handler dybest set om, at intet er umuligt, hvis man virkelig vil, mener Peter Madsen, der har bygget tre private ubåde – og nu rumsterer med at bygge en bemandet rumraket.
Da 16 medlemmer og gæster fra Dansk Presseforbund 28. maj besøgte Peter Madsens flydende værksted i Københavns Sydhavn, var flere af dem for første gang ombord i en undervandsbåd.  ”Der er sgu mere plads, end jeg lige havde regnet med,” lød det fra en deltager, da han (med lidt besvær) kravlede op fra den knap 18 meter lange ubåd "Nautilus", som angiveligt er verdens største amatørbyggede ubåd.  Da alle var samlet på land, fortalte Peter Madsen, at han sammen med venner og bekendte har bygget "Nautilus" for omkring 300.000 kr., som er skaffet via sponsorer.
”Arbejdslønnen har vi ikke regnet på, men der er brugt mange, mange timer....”.
Ned til 130 meter Forud for byggeriet af "Nautilus" har Peter Madsen stået for byggeriet af en lille ubåd, ”Freya” og en lidt større ”Kraka”, som teoretisk skulle kunne dykke på 130 meter.
”Men vi er forsigtige, og har kun været nede på 22 meter i den, og det længste, vi har været er til Stevns og Bornholm.
Skroget på "Nautilus" er konstrueret til at kunne klare vandtrykket på 470 meters dybde:
”Men det realistiske er nok, at vi går ned til maksimalt 130 meter,” forklarede Peter Madsen – lige inden en kvindelig deltager spurgte:
”Hvad gør I, når I skal på toilettet, for jeg så ikke noget WC ombord?”.
”Det kan sagtens fikses. Et tørkloset koster kun 1.000 kr. Men foreløbig klarer vi os med en spand...”, lød svaret (og spørgeren så ikke umiddelbart ud til at ville med på en sejltur).
Bor i ubåden En deltager i selskabet mente at vide, at Peter Madsen bor i ubåden og hans eneste faste udgift er 800 kr. om måneden til havneleje.
Ingen nåede dog at få spurgt, inden scenen skiftede til det flydende værksted, placeret i noget, der mindede om den øvre del fra et udtjent handelsskib – placeret på en gigantisk jernponton. ”Og det her er så vores raket!” Tingesten er ikke engang en meter, og nogle af pressens gentlemen var tydeligt skuffede, men opførte sig pænt.
”Jeg har bygget raketter, siden jeg var 9 år... de er bare blevet større og større. En enkelt gang gik det galt...”, betonede Peter Madsen – og havde igen alles fulde opmærksomhed.
Pædagogisk forklaring Ved hjælp af en halvtom 0,5 liters Cola-flaske blev konstruktionen forklaret på pædagogisk facon, og derefter fulgte en forklaring om brugen af fast brændstof samt hvordan tre store faldskærme skal få raketten til at lande sikkert (ca. 100 kilometer fra affyringsrampen og med en astronaut ombord).
Der var (vist nok) bred enighed om, at Peter Madsen nok skal få sin raket til vejrs – på et eller andet tidspunkt, og et eller andet sted.
”Det bliver formentlig fra en flydende rampe i Nordsøen,” konstaterede han – uden at sætte årstal på... u2u3u1u2u4u5u6u7u8u9u10