Bornholm 2009

Sol1Kun 10 af forbundets medlemmer havde valgt at rive en dag ud af kalenderen for at "gøre" Bornholm på én dag. Her er beretningen om, hvad de øvrige gik glip af.

Vi mødtes onsdag aften ved Valby station, hvortil formanden i en til lejligheden lejet mindre bus ankom til det aftalte tidspunkt. (Ja, han har i tidernes morgen fået buskørekort til militærlastbil, og han forsikrede os om, at han havde genoptrænet sig i flere timer). Så gik det ellers mod Køge og bornholmerbåden, hvor næsten alle fik tildelt en kahyt solo (courtesy of Bornholmstrafiken). Efter en godnatdrink i restauranten og 5-6 timers søvn var vi klar til at køre i land i Rønne, hvor vi mødtes med Bjarne Hansen, som havde arrangeret turen.

Her blev gruppen også suppleret med et andet af vore bornholmske medlemmer, fotograf Torben Ager. Morgenmaden indtog vi på Café Baltic, hvor direktør Mads Kofod fra Bornholmstrafikken i et underholdende foredrag redegjorde for, hvordan rederiet imødegik truslen om at blive købt op af udenvælts folk ved i stedet at købe de andre op, så Bornholmstrafikken sammen med en partner i dag driver ialt 8 danske færgeruter. Efter morgenmaden besøgte vi så kommandocentralen, hvor man via et selvudviklet system kan kamera-overvåge samtlige ruter, og hjælpe de lokale folk med at løse eventuelle problemer. Også bookningen af billetter til ruterne og brobizz-benyttelser registreres på den bornholmske central. Så startede vi rundture

n i bussen, nordpå langs Bornholms smukke og afvekslende kyst med lejlighedsvise fotostop, via Hammershus og Sandvig til Allinge, hvor vi besøgte den nye lokalavis. Redaktør Michael Berg Larsen fortalte os inspireret om konkurrencesituationen, og om hvordan avisen taklede det, ved at lægge vægt på at gøre det redaktionelle indhold spændende og afvekslende, så avisen blev mere læseværdig end konkurrenterne, for hvem vil annoncere i en avis, som kun få gider åbne. Efter dette vandrede vi ned på havnen for at spise på Nordbornholms Røgeri, hvor de serverede en overdådig og lækker buffet med alt godt fra havet plus en del mere, så det var simpelthen umuligt at overkomme at smage det hele, selv om vi kunne skylle det ned med godt bornholmsk fadøl (bortset fra formanden, som vi jo havde betroet liv og lemmer). Derpå gik turen østpå med flere fotostop, først til Svaneke og videre til Nexø, som flere havde set frem til. Her skulle vi besøge Bornholms Spritfabrik, som trods sin lidenhed har gjort sig gældende på markedet med spændende produktioner af årstidssnapse og en særlig bornholmsk specialitet "Honningsyp", en snaps tilsat en masse bornholmsk honning. Den smagte virkelig godt, og går fint til saltstegte sild og krydrede spiser. Direktør Niels Frost viste rundt og beskrev hvordan han selv ombyggede deres tappe- og emballeringsanlæg, så det også kunne klare de firkantede flasker, som deres julesnaps sælges i. Hans kone skænkede med rund hånd smagsprøver, der selvfølgelig resulterede i, at flere i gruppen absolut måtte erhverve sig nogle af specialiteterne trods de ret pæne priser. Så gik turen lidt ind på øen til Pedersker, hvor en af Danmarks største vinbønder, Jesper Paulsen, driver restaurant Vingården med servering af egne produkter. På rivende bornholmsk og ustyrligt morsomt beskrev han vanskelighederne ved at gøre vinproduktion i Danmark rentabel. Han klarede det bl.a. ved at destillere den dårlige vin, og bruge den til at fremstille en whisky, han kan sælge for 1500 kr flasken. Han brygger også en velsmagende øl, og laver en ribsvin og diverse frugtvine og likører, som klarer sig fint på det lokale marked. Efter rundvisningen på markerne og i destilleriet fik vi så noget lækkert grillmad i restauranten, suppleret med 3 forskellige glas af gårdens produktion. Mørket var ved at falde på, og så gik turen mod Rønne, hvor halvdelen af deltagerne fordrev ventetiden til færgens afgang på den irske pub, mens den anden halvdel fulgtes med Bjarne Hansen på en rundvisning i Rønnes gamle bydel, hvor vi fik forevist mange gamle huse og hørte om deres historie. Vi samledes igen på den irske pub og kørte så ombord på færgen og fik vore kahytter. Der var tid til en hyggesnak og lidt natmad i restauranten inden vi gik til køjs og sov trygt efter de mange smagsprøver og mætte af en begivenhedsrig dag. Et helt igennem perfekt arrangement, som vi kan takke Bjarne Hansen for. Formanden styrede os sikkert gennem morgenmyldretrafikken tilbage til København. Han kan altså godt køre bus. Rart at vide til senere arrangementer. :o)
Ole Bjørn. Sol2Sol3Sol4Sol5Sol6Sol7Sol8Sol9Sol10