Julefrokosten 2017Den Gyldne Okse

Dansk Presseforbunds julefrokost bliver i år lørdag den 9. december med start kl. 12.00 og afslutning omkring kl. 17.00. Og det bliver efter det gamle koncept med bingospil m.m.

Husk at medtage en gave som sidst på dagen vil blive fordelt efter lodtrækning.

Sted: Restaurant Den Gyldne Okse

Adresse: Dronninglundvej 10, 2720 Vanløse (tæt ved Vanløse Station)

Pris for medlemmer kr. 250,-

Pris for ledsagere kr. 450,-

I prisen er inkluderet: En genstand = 1 glas vin, øl eller vand. Det store julebord som består af: Hjemmelavede Karry sild/Stegte sild/Julesild, Gravad laks, Røget laks, Fiskefillet, Røget ål, Ribbensteg, Andesteg, Frikadeller, Hjemmelavet leverpostej, Tarteletter, Æbleflæsk, Sylte, Ostesymfoni og ris á l’amande. Alt tilbehør til de forskellige dele af julebordet er naturligvis hjemmelavet. Kaffe/the.

Snyd ikke dig selv for denne hyggelige eftermiddag i gode kollegers selskab, og husk at invitere din bedre halvdel med. Glæder os til at se jer.

Tilmelding til Forbundet på email: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller på telefon: 36440101 senest torsdag den 30. november 2017.

Besøg i SAS Museet

Tirsdag den 14. november 2017 åbner det nye SAS Museum dørene kl. 19.30, specielt for Dansk Presseforbunds medlemmer. SAS 1

Vort medlem Niels Wulff vil guide os igennem dette fantastiske sted der emmer af nostalgi, og alverdens effekter der har noget med SAS flyvningens historie at gøre. Museet har også sin egen biograf hvor gamle optagelser af SAS flyvningens historie vil kunne ses, og hvor vort gamle medlem Bent Holsted (manden med den gyldne stemme) har indtalt den medfølgende speak.

Snyd ikke dig selv for denne spændende oplevelse der slutter med kaffe/the og lidt småkager. Glemte vi at sige at det ikke koster noget, men at tilmelding er bindende.

Adressen er: Petersdalvej 1 (100 meter fra Terminal 3). Bus linje 5C eller Metro eller tog til Kastrup Lufthavn. Du kan også parkere ved museet, men der er kun mulighed for 2 timers parkering.

Se mere om museet på: www.sas-flyvehistorisk.dk

Tilmelding til Forbundet på email: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller kontakt forbundet på tlf.: 36440101 senest mandag den 6. november 2017. Glæder os til at se rigtig mange af jer denne spændende aften. SAS 2

Dansk Presseforbund afholder 90 års reception.90 Års fødselsdag 2017

REMINDER

Søndag den 2. juli 2017 har Dansk Presseforbund eksisteret i 90 år.

I den anledning afholder Forbundet reception ca. 50 skridt fra Forbundets adresse, Spurvegården 19 i Hvidovre.

Vi starter kl. 12.00 og slutter omkring kl. 16.00. Har bedt om godt vejr…det foregår udendørs, se billederne.

Der vil blive budt velkommen kl. 12.00 og derefter vil der være høflig selvbetjening ved grillen, hvor man vil kunne modtage diverse kød og pølser, samt kartoffelsalat og grøn salat af de 2 grillmestre. Til maden vil der være vin, samt øl og vand. Når vi har hygget os lidt med spisningen, vil der være musisk underholdning i et par omgange af det berømte og nystiftede Spurvegårdens Presse Brass Band. Når vi kommer til kaffen, vil vi, samtidig med at vi nyder de super lækre kager, blive underholdt af en af deltagerne, nemlig Liva Hermansen (som blev nr. 5) – altså nåede rigtig langt i Den Store Bagedyst Konkurrence.

Du bestemmer naturligvis selv hvornår du ønsker at komme, men der vil blive tilbudt grillmad fra kl. 12.00 og til kl. ca. 14.15. Derefter vil det være for egen risiko, om der stadig er mere grillmad tilbage når du ankommer, derfor kom i god tid.

Hvis du ikke vil gå glip af denne store begivenhed, så HUSK DATOEN.90 Års fødselsdag 2017 2

Du vil naturligvis kunne tage din bedre halvdel med, og der er ingen tilmeldingspligt, men skulle du allerede vide med dig selv, at du ønsker at deltage, så lad os det gerne vide, så vi får bestilt nok mad til alle.

Stedet hvor alt dette foregår, er tæt ved Forbundskontoret, hvorfra man kan se festpladsen (se billederne), hvor der på dagen naturligvis vil være sat små dannebrogsflag, så I ikke er i tvivl om stedet.

PRIS: GRATIS for medlemmer og div. bedre halvdele/vedhæng

Kom og hyg med gode kolleger og hør lidt om vort gamle 90 årige Forbund. Hvis du ikke har besøgt forbundskontoret før, så vil du også have mulighed for det.

Bestyrelsen glæder sig til at se rigtig mange af vore medlemmer på denne store dag.

Dansk Presseforbund

Phone: +45 36440101

www.danskpresseforbund.dk

OBS!!!

Ændring af besøgsdatoer til 30. og 31 maj 2017. Årsag til ændringen er foranlediget af Parlamentet og Kommissionen i Bryssel.

Besøg hos EU Kommissionen og EU ParlamentetEU Palementet

Forbundet arbejder i øjeblikket på at arrangere en 2 dages tur til Bryssel, den 30. og 31. maj 2017. Her vil vi være Parlamentets gæster den første dag og Kommissionens gæster dag to.

For nuværende ser det meget positivt ud med tilbagemeldingerne fra både Kommission og Parlament.

Yderligere oplysninger om pris med videre for turen kommer senere. Det kan dog oplyses at på afrejsedagen skal du møde tidligt i København lufthavn, (omkring kl. 07.00).

Giv gerne tilbagemelding til Forbundet på mail, Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. om du kunne tænke dig at deltage i en sådan tur.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dansk Presseforbund fejrer 90 års fødselsdag

Søndag den 2. juli 2017 har Dansk Presseforbund eksisteret i 90 år.

Denne begivenhed har bestyrelsen tænkt sig skal fejres godt og grundigt.

Hvis du ikke vil gå glip af denne store begivenhed, så reserver allerede dagen i din kalender nu.

Du vil naturligvis have mulighed for, at tage din bedre halvdel med.

Program, sted, tidspunkt og ikke mindst pris, kommer der senere information om.
________________________________________________________________________________________________

Besøg i  Københavns gamle lufthavnsterminalDen gamle Lufthavnsterminal

Torsdag den 13. oktober kl. 19.00 besøger vi Københavns Lufthavns Terminal, der fungerede fra 1939 til 1960. Bygningen blev tegnet af arkitekt Vilhelm Lauritsen og er i dag fredet og er, en arkitektonisk perle.

NB! Det er den bygning hvor OL deltagerne blev modtaget i, da de kom hjem fra deres OL deltagelse, og som blev vist i TV.

I Terminalen vil vi blive vist rundt af Flemming Jørgensen. Han er pensioneret tekniker og har siden 1956 arbejdet i Flyvesikringstjenesten. Der vil blive et kort foredrag af Sikkerhedsofficer Allan Bull, som vil fortælle det, han må sige om sikkerheden i lufthavnen. Meget er tyst tyst af sikkerhedsmæssige grunde.

Mødested: Vilhelm Lauritzens Alle 1, 2770 Kastrup.

Gå direkte ind i terminalen og ikke ned i vagten.

Der er fine parkeringspladser foran terminalen og der er fri parkering.

I skal besøge den gamle terminal som blev bygget i 1939 og var i brug frem til 1960. Den kostede dengang 1 Millioner kr. at bygge. Terminalen blev natten mellem den 18. og 19. september 1999 flyttet 3,8 kilometer tværs over lufthavnens arealer og ligger nu i Maglebylille. Flytningen kostede 100 Millioner kr.

Program for aftenen:

Først vises en film om flytningen og genopbygningen af Terminalen.

Filmen tager ca. 20 minutter.

Derefter tager vi en lille rundtur i Terminalen.

Hører om sikkerheden i Københavns Lufthavn.

Går i tårnet, hvor vi snakker lidt om flyveledelse i 1939.

Efter Tårnet besøger vi den gamle radiostation.

Husk kamera. Der må gerne tages billeder i bygningen.

Tilmelding til forbundet på email til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller på telefon 36440101,

senest mandag den 10. oktober 2016.

Kursus i interviewteknik: Blive bedre til det kritiske interview. Susanne Seyers

Vi mødes lørdag d. 12. november kl. 13:30 ved Forbundets kontor, Spurvegården 19 i Hvidovre.

Bemærk venligst: Kurset er gratis for medlemmer. Hvis du har venner, kollegaer eller andre der kan have interesse i kurset er de meget velkomne til at deltage for den beskedne pris på 150 kr. Hvis de efterfølgende melder sig ind i Dansk Presseforbund, vil de indbetalte kr. 150,- blive fratrukket indmeldelsesbeløbet på kr. 1350,-.

Tilmelding snarest muligt til Forbundet på e-mail Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller telefon 36440101, dog senest tirsdag den 1. november 2016.

På dette kursus har du mulighed for at pifte din interviewteknik op og blive skarp på hvordan du forbereder dig, når du skal ud og lave interviews.
Susanne Sayers vil med metoden MSM (mål, spørgeplan og metode) guide os gennem dagen der består af oplæg og praktiske øvelser hvor deltagerne skal interviewe hinanden demonstrerer hvordan man forbereder og gennemfører et kritisk interview.  Bagefter hører vi nogle af interviewene (afhængig af antallet af deltagere kan vi næppe nå at høre alle), og diskuterer, hvad der går godt og skidt, og hvad man kunne have gjort i situationen. Det er en god øvelse, fordi man som regel godt selv dels kan mærke undervejs, hvis noget går galt, dels kan høre selv efterfølgende, hvis man f.eks. stiller dobbeltspørgsmål, meget vævende spørgsmål, lukkede eller åbne spørgsmål og i det hele taget, om man får interviewet videre.

Kurset afholdes i forbundets lokaler, eller hvis der er mange tilmeldte flyttes det til større lokaler.

Kurset varer i alt 4 - 5 t. Hvis der er stemning for det, går de der har lyst ud og spiser sammen bagefter - på egen regning.

Om kursus holderen:

Susanne Sayers (f. 1965) er uddannet journalist fra DMJX i Aarhus. Hun har bl.a. arbejdet som nyhedsredaktør på Jyllands-Posten og Børsen, været redaktionschef på metroXpress og chefredaktør på 24timer. I dag er hun selvstændig journalist og forfatter og bosat i Lissabon. Desuden underviser hun på DMJX i bl.a. udredende journalistik og kritisk interview og blogger om medier på bl.a. journalisten.dk.
_____________
_______________________________________________________________________________

Flag 3 copyGeneralforsamlings indkaldelse

Dansk Presseforbunds generalforsamling afholdes onsdag den 27. april 2016, kl. 19.30 i Spurvegårdens selskabslokaler, Spurvely, Kirkegade 15, 2650 Hvidovre.

NB! Ønsker du at deltage i spisningen (stegt flæsk med persillesovs - gratis) som starter kl. 18.00 præcis, bedes du meddele det til Forbundet senest fredag den 22. april 2016.

Dansk Presseforbunds generalforsamling

Reserver allerede nu onsdag den 27. april 2016, hvor Dansk Presseforbunds generalforsamling finder sted, med spisning kl. 18.00 og generalforsamlingsstart kl. 19.30.

Sted: Spurvely, Kirkegade 15, 2650 Hvidovre = (samme sted som sidste år).

”Møde om ophavsret i relation til pressen” den 11. februar 2016.

Peter Lind 2016

Det afholdes i Forbundets kontor, Spurvegården 19, st. tv., 2650 Hvidovre, med start kl. 17.30.

Kort om Advokat Peter Lind Nielsen som kommer og fortæller om emnet:

Han har igennem mange år rådgivet inden for ophavsretten, herunder også i forhold til ophavsret for journalister og pressefotografer. Han har ligeledes i mange år undervist på Danmark Medie og Journalisthøjskole i Presse- og Medieret, hvor ophavsretten også har været en del af undervisningen.

Besøg hos NORDJYSKE Medier - Onsdag den 3. juni 2

Billede11

Dette er en heldagstur for de morgenfriske, idet vi mødes ved Valby stations udgang til Lyshøjgårdsvej klokken 07.30. Her bliver vi samlet op af en minibus, (bemærk at der kun er plads til 14 deltagere, så det er først til mølle princippet der gælder for denne tur).

Dansk Presseforbunds generalforsamling onsdag den 29. april 2015, kl. 19.30

Kære DP’ere

Så er der igen nyt på forbundets hjemmeside vedrørende kommende arrangementer.

Den emailede dagsorden er den officielle indkaldelse til Dansk Presseforbunds Ordinære Generalforsamling onsdag den 29. april 2015.

Besøg i Folketinget onsdag den 4. marts 2015.Udkik fra Folketingstårnet

Mødetid: Senest kl. 16.15.

Omvisning: 16:30 - 17:15 - ved folketingsmedlem Troels Ravn.

Møde/spørgetid i Socialdemokratiets mødelokale: 17:15 - 18:30, hvor også Poul Schlüter kommer og fortæller kort, om sit liv i politik igennem tiderne.