Helsinge Golfklubgo1

Fredag d.25.maj 2006 vil gå over i historien som den dag Bjarne Riis var i TV og afslørede for alverden, at han havde brugt Epo da han vandt Tour de France i 1996. Den udvalgte skare af DP-medlemmer havde ikke brug for den slags medikamenter for at få en storslået og uforglemmelig oplevelse i et naturskønt hjørne af Nordsjælland mellem Arresø og Grib Skov, hvor de vidtstrakte bønderjorde er blevet omdannet til veltrimmede golfbaner. Helsinge Golf hedder etablissementet og køres topprofessionelt med de 200 tønder land udlagt til en 18 hullers bane og dertil en 9 hullers, som ad åre bliver udvidet til 18.

Stedets fastansatte træner eller golfpro Peter Jeppesen modtog os og gav en fyldig introduktion til det ædle spil, mens vi nød en indledende forfriskning på terrassen. Peter har selv spillet på højeste niveau, kender alle spillets facetter og gjorde indtryk ved at berette, at de berømte golfspillere vi ser i fjernsynet hører til verdens mest fokuserede mennesker. Når de er nær en turnering er de ikke til stede for de nærmeste, de hører ikke hvad nogen siger, med mindre de selv vil høre. De hilser ikke på kolleger ved morgenmaden, de er lukket totalt inde i deres egen verden af koncentration.  Når man tænker på, hvad der står på spil når en proff står på greenen ved 18. hul og de sidste 1½ meter hen til hullet er hans skæbne, hvor hver centimeter kan opgøres i tusinder af kroner, forstår man hvilken grad af hårdhudet åndsstyrke der kræves. Peter Jeppesen finder derfor nervepresset mindre og glæderne mange flere og større ved dagligt at være træner for klubbens medlemmer, øvede såvel som begyndere.
Man kan spille golf hele året i al slags vejr, snevejr, storm og regn, det eneste der ikke duer er rimfrost, hvor banen er som makron at gå på, hvilket selvsagt beskadiger græsset. Sæsonen i en klub går fra 1.marts til 1.november, hvor Peter fungerer som fuldtidstræner i Helsinge Golf og i vinterperioden drager han til varmere himmelstrøg, Thailand eller Indonesien og træner f.eks. det østrigske golflandshold.  Hver af os fremmødte fik udleveret en golftaske indeholdende et lille udvalg af køller, hvorefter det gik ud over stepperne til øvebanen i de berømte golfvogne. Drej nøglen, træd på speederen, kør - iført kasket ligner du grangivelig en amerikansk præsident på vej mod ukendte sejre. Øvebanen er på størrelse med en stor fodboldbane, frisk grøn i kuløren, men fuldstændig gulprikket af alle de bolde der er kylet derud af nybegyndere og rutinerede. For at undgå unødige legemsbeskadigelser gennemgik vi et lille opvarmningsprogram, hvor vi alle fik vredet i kropsdele, der normalt ikke er i brug. Foreholdt det faktum, at man derved kan undgå 80% af alle golfskader var det nok værd at stå og kvaje sig i fri luft.  De gule øvekugler hæver man i en slags popcorn-automat og hælder ned i en netkurv, som man bærer hen til sin udskydningsmåtte, hvor du kan stå og slå fra. Visse af vore kugler har følt sig stærkt forbislået eller overset, mens andre fik et velfortjent gok lige på siden af hovedet og alligevel trillede lystigt hen over græstæppet, mens mange fik lige det de skulle ha' og fløj uden for synsvidde. Peter Jeppesen demonstrede lidt blæretricks med at skyde to kugler afsted på een gang og gribe den ene i luften, eller stå med siden til og skrue kuglen i overnaturlig bue ud mod horisonten.  At sende bolden godt afsted kan man lære på 14 dage, mens det kan tage et helt liv at lære at putte, dvs skyde kuglen det sidste stykke ned i hullet. Det er deri kunsten ligger og derfor er køllen til dette sidste afgørende skæbnetunge slag også helt specielt udformet, findes i mange varianter og fantasifulde former, f.eks. med et køllehoved med to hvide cirkler påmalet, som bruges til at sigte med eller støttestokken som den tyske stjerne Bernhard Langer bruger. Et komplet golfsæt koster 4-5ooo kr og indeholder et udvalg af køller, men ikke nogen putter, den skal man vælge efter ens helt egen smag og personlighed.  Vi sluttede den spændende golfsmagsprøvning ved at samles ved samme bane og slå det bedste vi på nuværende tidspunkt havde lært. Peter Jeppesen udlovede en velskænket fadøl til den der kom tættere på flaget end ham, og da hans indledende slag var lovende kort, kunne Kristian Danielsen overgå ham med et mesterslag og fortjene præmien. At få kuglen i hul er svært fra selv meget korte afstande erfarede vi, og hvis ikke hver deltager havde fået tildelt max 2 slag, havde vi nok stået og puttet der endnu.  Vi samledes derefter i restauranten og fik med solnedgangen som baggrund serveret meget delikat dampet laks med hollandaise og derefter pandekager med is. Der skal lyde en stor tak til DP-medlem Michael Klitvad for at gøre dette arrangement muligt. (ses her th. sammen med dagens præmievinder Kristian)
Helsinge Golf har stadig plads til nye medlemmer, et medlemskab koster 25.ooo kr., som er et andelsbevis, man beholder til man evt. melder sig ud, hvorpå det kan sælges til dagspris. Årskontingentet er 7.5oo kr. En enkelt runde på Helsinge Golf koster 4oo kr.(greenfee) forudsat man er medlem af en dansk golfklub.  De endeløse græsplæner bliver slået hver dag, vi gentager hver dag, idet der er 7 ansatte til at vedligholde banerne. Græsslåningen foregår fra kl.4 morgen til kl.12 middag hver dag.  Golf er et spil, hvor det gælder om at slå en lille bold ned i et endnu mindre hul ved hjælp af et våben, der er meget lidt egnet til formålet. (Winston Churchill)  Hele holdet med træner og instruktør Peter Jeppesen yderst tv. med lyseblå kasket. Formand Henri Gorm Jensen er ikke med, da han er bag kameraet. go2go3go4go5go6go7go8go9go10