Besøg SAS Flyvehistoriske Samling.SAS Alle 3

SAS Flyvehistoriske Samling.

Arrangement den 14. november 2017.

Denne aften var vi 12 medlemmer, der havde fundet vej til Kastrup og en meget spændende samling.

Vi blev modtaget af Carsten Breiting og vores medlem Niels Wulff, der var aftenens værter, og som havde indrettet samlingen i de nye lokaler. De to herrer fortalte, på skift om samlingens effekter.

Vi begyndte med selve lufthavnen illustreret af store foto af udviklingen. Under denne gennemgang, hvor vi også så billeder af de tidligere ansatte i DDL, opdagede et af vore medlemmer Per Østergaard et familiemedlem blandt alle personerne på billederne, og han var luftkaptajn.

Så til flytyperne, og her var det specielt de to typer som DDL fik leveret før 2 verdenskrig, Junkers JU 52 og Focke-Wulf Condor som Carsten berettede om. Vi fik små underholdende fortællinger om de to fly medens vi så på foto og modeller af dem.

Videre til en montre fyldt med 1/200 skala modeller som Carsten selv havde bygget helt fra bunden.

Så var det tid til kaffe og formand Henris wienerbrød, og her gik snakken lystigt.

Efter kaffe fik vi set og løftet på de sorte bokse, der for øvrigt er røde, og hørt om flyhaverier med mere.

Derfra videre til den nyere afdeling, stadig med montre fyldt af flymodeller og stewardesser (figurer) i de forskellige SAS uniformer.

Vi sluttede af i museets biograf, hvor vi i de behagelige flysæder, som udgjorde biografens stole, så en film om SAS historie fra den spæde start og næsten op til i dag.

Efter biografen overraskede Bitsch os alle, ved at donere 2 ”gamle” SAS tasker til museet som aldrig havde været brugt, og som man ikke kendte til på museet, og derfor var meget glade for at modtage.

Sikke en aften og tak til de 2 herrer.

Olaf Hermansen

SAS Alle 111SAS Alle 222SAS Alle 333

Afholdt 90 års fødselsdag søndag den 2. juli

Formanden 2017

Søndag den 2. juli 2017 holdt vort hæderkronede Forbund sin 90 års fødselsdag med en reception tæt ved forbundskontoret Spurvegården 19 i Hvidovre. Og det var ikke uden bæven vi havde set frem til dagen, idet arrangementet skulle foregå udendørs, og DMI de sidste dage inden fødselsdagen havde forudset blæst og regn en stor del af søndagen. Forberedelserne på dagen inden I medlemmer skulle komme, startede med at nogle fra bestyrelsen med hustruer mødtes på Forbundets kontor bla. for at samle en spille-pavillon, fordele diverse praktiske opgaver imellem sig, og sikre at vore 2 grillmestre fik startet grillen, så maden var klar så der kunne serveres omkring kl. 12,15.

Alt forløb som det skulle, men vi måtte dog ekstra sikre spillepavillonen grundet megen stærk vind.

Vi er jo vant til at nogle af vore medlemmer kommer i god tid, derfor var det arrangeret, at der for dem var en lille velkomstdrink i Forbundskontoret medens de ventede på at fødselsdagsreceptionen startede omkring kl. 12.00.

Efter at alle havde bevæget sig fra Forbundskontoret over til festpladsen bød formanden velkommen til de fremmødte medlemmer med ledsagere, og fortalte efter de praktiske oplysninger, en kort historie om Forbundet fra stiftelsesdagen op til i dag baseret på skriftlige kilder fra Vibeke Kleif, der i sin tid havde samlet historien ved at samtale med forskellige gamle medlemmer.

Derefter blev der inviteret til, ved høflig selvbetjening, at bemægtige sig den lækre grillmad i god ro og orden. Da alle havde forsynet sig og havde nydt lidt mad og drikke, bevægede de 5 musikere, (i dagens anledning med navnet ”Spurvegårdens Presse Band”), sig over i spille-pavillonen og spillede lidt taffel musik til spisningen i ca. 20 min. Derefter stoppede de, og snakken ved bordene fortsatte ufortrødent, medens der blev skålet og kartoffelsalaten og det forskellige kød stille blev fortæret.

Musikerne (den ene af de 5 var formanden) satte sig igen i spille-pavillonen og gav endnu et sæt musik medens der blev spist. Efter musikken blev der lagt op til kaffe og kager fremstillet af nr. 5 fra TV2’s ”den store bagedyst”, der samtidig fortalte levende om hendes oplevelser omkring optagelserne af programmet medens alle nød de dejlige og kunstneriske udførte kager.

I godt selskab løber tiden jo, som vi nok alle ved, og sådan var det også ved denne 90 års reception, hurtigt nærmede tiden sig afslutningen på receptionen der var sat til kl. 16.00, og dette respekterede vore medlemmer og ledsagere, der medens de lykønskede Forbundet med de 90 år sagde farvel og takkede bestyrelsen for et rigtigt godt arrangement.

Bestyrelsen takker vejrguderne for, ikke at opfylde DMI’s vejrprognose, med megen regn midt på dagen.

Bestyrelsen vil også benytte lejligheden til at sige tak til de fremmødte medlemmer for hyggeligt samvær, samt tak til alle der på den ene eller anden måde har været behjælpelig med at få receptionen til at lykkedes på bedste vis, samt ønske alle vore medlemmer en rigtig god sensommer i Dansk Presseforbunds tegn.

90 år 1

90 år 2 copy copy90 år 3 copy copy___________________________________________________________________________________

DP’s besøg i EU Parlamentet og Kommissionen.EU Besøg 2017På billedet ses 18 af de 19 deltagere i turen. 1 deltager kom senere. Se yderligere billeder i slutningen af artiklen.

Dansk Presseforbunds tur til Europa Parlamentet & Kommissionen den 30. og 31. maj 2017

DAG 1.

At stå tidligt op, det er noget Dansk Presseforbunds medlemmer er gode til. Det beviste 18 af DP’s medlemmer, nemlig dem der havde meldt sig til EU turen, ved at møde i Kastrup lufthavn omkring kl. 04.50, og alle kom næsten rettidigt. Da alle var tjekket ind på forhånd, så kunne alle gå direkte til sikkerhedstjek. Vi skulle flyve med Brussels Airline SN 2268 kl. 06.50, så der var masser af tid til at nå en kop morgenkaffe inden afgangen. Flyet fløj til tiden og vi ankom til Zaventem Lufthavn (Brussels Airport) kl. 08.25.

Besøg i Vilhelm Lauritsen Terminalen (Københavns gamle
lufthavnsterminal)

Torsdag den 13. oktober kl. 19.00 besøgte vi Københavns Lufthavns Terminal, der fungerede fra 1939 til 1960. I DP HOS SAS Terminal 2Terminalen blev vi taget imod af Flemming Jørgensen som er pensioneret tekniker og siden 1956 har arbejdet i Flyvesikringstjenesten. Først viste han en film om flytningen og genopbygningen af Terminalen, som blev tegnet af arkitekt Vilhelm Lauritsen, og som i dag er fredet og er en arkitektonisk perle. Den kostede i sin tid 1 Millioner kr. at bygge. Terminalen blev natten mellem den 18. og 19. september 1999 flyttet 3,8 kilometer tværs over lufthavnens arealer og ligger nu i Maglebylille. Flytningen kostede 100 Millioner kr.

Det blev et besøg i nostalgiens tegn, og antennerne var ude på alle de deltagende DP medlemmer. Flemming Jørgensen var en morsom og fantastisk fortæller, og efter en rundvisning i ankomst-/afgangshallen besøgte vi flyveledertårnet, hvor vi bla. hørte om flyveledelse i 30’erne og 40’erne, samt beså den gamle radiostation. Herefter tog vi hver til sit med ret meget mere viden om terminalen, SAS og lufthavnsvæsenet i al almindelighed i fordums tid. En rigtig fin aften arrangeret af Niels Wulff, som der her skal lyde en stor tak til, og det samme gælder også til Flemming Jørgensen.

DP HOS SAS Terminal alleDP HOS SAS Terminal 4
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Møde om medieret m.m. i relation til pressen” onsdag den 21. september 2016.Adv Peter Lind

Det afholdes i Forbundets kontor, Spurvegården 19, st. tv., 2650 Hvidovre, med start kl. 18.00.

Kort om Advokat Peter Lind Nielsen som kommer og fortæller om emnet:

Han har igennem mange år rådgivet inden for ophavsret- og medieret, herunder også i forhold til journalister og pressefotografer. Han har ligeledes i mange år undervist på Danmark Medie og Journalisthøjskole i Presse- og Medieret.

I hans oplæg vil han behandle de juridiske grundprincipper bag medie-retten. Bl.a. på baggrund af de seneste sager, Se & Hør sagen m.m., kommer han også ind på de områder. Samt de særlige faldgrupper der er ved brug af sociale medier.

Han har forberedt et indlæg og rammerne, men er naturligvis også helt åben for spørgsmål og diskussion.

Snyd ikke dig selv, for denne mulighed for at blive opdateret vedrørende dette spændende og til tider vanskelige emne.

Arrangementet er gratis for vore medlemmer, men tilmelding er nødvendig af hensyn til bestilling af fortæring, idet Forbundet er vært med en sandwich samt lidt koldt til ganen.

Tilmeldingsfrist til Forbundet som email eller pr. telefon er senest fredag den 16. september 2016.

Dansk Presseforbund

Spurvegården 19, st. tv.
2650 Hvidovre - Denmark
Phone: +45 36440101

www.danskpresseforbund.dk

Ophavsret 3

Møde om ophavsret i relation til pressen.

Bestyrelsen havde store forventninger til fyraftensmødet om Ophavsret den 11. februar i Forbundets kontor, og de blev til overmål

indfriet både vedrørende tilmeldingerne til mødet (20 personer), samt mødelederen advokat Peter Lind Nielsen som på morsom og kompetent facon fortalte om den besværlige og kringlede ophavsretslov.

DP’S julefrokost i Hansens Gamle Familiehave

Julefrokost 8

Forbundet fik fornem gave overrakt før tid

Det var Dansk Presseforbund, der i år fik den fornemste gave ved julefrokosten i Hansens Gamle Familiehave på Frederiksberg 2015.

Selvom kalenderen kun viste 5. december, fik forbundet årets, på flere måder, største julegave i form af en fane, skænket af Danmarks-Samfundet efter ansøgning fra bestyrelsen i Dansk Presseforbund.

- Det har været et ønske i flere år, at forbundet fik en fane, sagde formand Henri Gorm Jensen, og afslørede, at fanen er uden udgifter for forbundet.

Politiet og Pressen

Torsdag den 17. september 2015 havde DP besøg af Politiinspektør
Kim Wessel-Tolvig, og det blev et både spændende og morsomt møde. Politi 3

Police Inspector Kim Wessel-Tolvig bliver 62 år i nærmeste fremtid, så det var en erfaren politimand vi havde besøg af, og han er i det hele taget en erfaren mand hvilket hans CV klart giver indtryk af.

”Nytte og Fornøje” . . . , med DP til Nordjyske Medier

Alborg 8

”Nytte og Fornøje”, så kort, og med disse tre ord, kan beretningen om DP’s tur til Nordjyske Medier i Ålborg udtrykkes, for turen var både til faglig nytte og social fornøjelse for alle, som deltog i Forbundets gratis udflugt til det nordjyske.
Kl. 07:30 var sat som afgangstidspunkt fra ”det sædvanlige sted” ved Valby Station, og den var ikke ret meget mere, inden at der blev taget hul på de ca. 400 km, som ventede forude.

Et besøg på ”Borgen”, onsdag den 4. Marts 2015Trappe

Alt i medens mørket så småt sænkede sig over København, og en mindre haglbyge viste sine mælketænder, samledes deltagerne til forbundets arrangement på Christiansborg sig foran indgangen for en fælles entre.Mødeovesigt

Vel gennem et sikkerhedschek a la det der kendes fra enhver lufthavn, blev gruppen modtaget i besøgsloungen af MF Troels Ravn (S), som også ville være dagens guide.

DP’S julefrokost i Grøften i Tivoli Julefrokost 1 -2014

Så har DP igen holdt julefrokost, og det foregik lørdag den 6. december i Restaurant Grøften i Tivoli.
Vi mødtes ved tivolis hovedindgang kl. 11.45, hvor der blev udleveret adgangsbilletter til Tivoli. Gik den korte tur gennem den smukt jule smykkede have til Grøften.

Fyraftensmøde i egne lokaler !!!

Onsdag den 8. oktober blev en ganske særlig dag for Dansk Presseforbund. Programsat var et fyraftensmøde i DSCN7660 - Kopiintroduktion af brug af de sociale medier set i et erhvervsmæssigt perspektiv med HR Manager (North East Europe) fra Emerson Process Management, Niels-Bo Christensen som foredragsholder, og for første gang i Forbundets historie kunne vi byde deltagerne velkommen til et sådant arrangement i egne lokaler.

Besøg hos Playground DSCN7396 - Kopi

16 videbegærlige DP’ere deltog i efterårssæsonens første medlemsmøde som blev afholdt hos Firmaet Playground på Nørrebro, som dels laver film, er et medie bureau og distributionsselskab. Desuden er de forhandler af kameraet Go-pro, som er et lille smart videokamera, som kan bruges til mange forskellige filmoptagelser. Det er et HD-kamera.
Firmaet arbejder med droner, der laver billeder i de højere luftlag.

Folkemødet i Allinge på Bornholm

DSCN5104 - KopiDansk Presseforbund arrangerede fra den 12. – 15. juni 2014 en tur til det store politiske Folkemøde i Allinge. På denne tur ville man opleve en anden side af vort demokrati,end den vi er vant til at se i TV. Der var her også mulighed forat komme helt tæt på de politiske magthavere.

Beogradturen: Serbien i vandmassernes vold

Beograd Ankomst i regn copyIngen af os DPere, der kørte af sted fredag morgen den 16. maj kl. ca. 11.00 i to biler med 3 passagerer i hver med retning Sturup lufthavn i Sverige, havde regnet med, at vi skulle blive vidner til århundredes største oversvømmelses katastrofe i Serbien, men det blev vi altså, hvilket jeg vil vende tilbage til senere i referatet fra turen.

Besøg af en hobbit i habit, alias Jacob Ludvigsen

Forside 3Torsdag den 20. februar 2014 kl. 17.00, skete der noget særligt i Christians Kirkens menighedshus.

Denne dag var vi mange der havde set frem til med glæde, og hvorfor nu det?

Jo, for det var dagen hvor Dansk Presseforbund fik besøg af altmuligmanden udi presse og reklame, Jacob Ludvigsen.

Julefrokost 2013

P1200021 - Kopi

Så har vi igen holdt julefrokost, men i andre omgivelser end de tidligere år, og det var så absolut en forbedring. I de hyggelige lokaler i Grøften i Tivoli indfandt julefrokost medlemmerne sig, efter at have modtaget adgangsbillet ved hovedindgang af Beter Brandi. Det var koldt, så alle skyndte sig de få meter fra indgangen til Grøften, men hvor man lige akkurat kunne nå at få et indtryk af den jule smykkede have.

Den Blå Planet 130501112

Den 9. december mødte 21 forventningsfulde medlemmer op til vores arrangement på Den Blå Planet. Og forventningerne blev bestemt ikke skuffet.

Berlin / Potsdam 2013IMG 0919

11 glade DP´ere, hvoriblandt det var dejligt også at se nye ansigter, drog fredag den 15. november på studie- / netværkstur til Potsdam.

DSCN0936 - Kopi 3Dansk Presseforbund på

Hotel d´Angleterre

15 veloplagte medlemmer var på rundvisning på Hotel d´Angleterre den 10. oktober 2013.

Vores cicerone var Mette Remmen fra Remmen Fonden, der ejer Hotel d´ Angleterre, og blandt de mange som Mette har vist de nye faciliteter på hotellet har der blandt andet været rockstjernen Bruce Springsteen, som første gang besøgte d´ Angleterre i 1984, og hotellet siden har været hans foretrukne bopæl, når han har været i Danmark.

Sandskulpturerne i HavnegadeIMG 8076

Vi forsøgte noget nyt, nemlig et arrangement hvor man ikke skulle tilmelde sig på forhånd, men blot kunne møde op på den annoncerede dag og tidspunkt, og vi var spændte på fremmødet.

IMG 6405Medlemstur til Sofia.

Sofiaturen tog sin begyndelse da 7 DPere torsdag den 9. maj 2013 mødtes i lufthavnen, knapt så tidligt om morgenen, men nogle dog stadig med søvnen siddende i øjenkrogene. Afgang næsten til tiden kl. 11.00. Mellemlanding i Berlin og videre til Sofia i Bulgarien hvor vi ankom hen på eftermiddagen omkring kl. 16.15.

Island 043Island 2013

Torsdag den 14. marts kl. 1200 mødtes en forventningsfuld gruppe DP´ere i Kastrup Lufthavn klar til afrejse mod Keflavik.

Efter 3 timers flyvning med Icelandair ankom vi til øen i Nordatlanten, hvor vi straks hentede vores lejede minibus og kørte de 35 km. til vort hotel i centrum af Reykjavik. Vi tjekkede ind på hotellet hvorefter den stod på sightseeing i byen indtil sulten meldte sig og vi fandt en hyggelig restaurant hvor vi indtog aftensmaden efterfulgt af livlig faglig snak om mange interessante emner.

Danmarks første pressehetzDKs frste pressehetz 0037 resize

Torsdag den 14. februar mødtes 12 spændte deltagere kl. 17.00 ved Dansk Jagt- og Skovbrugsmuseum i Hørsholm, for at høre om Christian den 7.´s livlæge Struenses spændende skæbne.

Jul 2012IMG 5469

Fredag den 8. december 2012 holdt Forbundet den årlige julefrokost, men for første gang i mange år flyttet til den 2. lørdag i december og i ”nye/gamle” lokaler, nemlig i den traditionsrige restaurant Allégade 10 på Frederiksberg.