Besøg i FrihedsmuseetFrihedsmuseet 1 2021

Hvis du bare er en lille smule interesseret i den tyske besættelse af Danmark i årene 1940-1945 og den danske modstandskamp, så er et besøg i det nye Frihedsmuseum i København et must.

En mindre gruppe af medlemmer fra Dansk Presseforbund havde den oplevelse i november måned.

Det daværende museum fra 1957 brændte i 2013. Det besluttede straks, at et ny museum skulle bygges samme sted på Esplanaden og skråt overfor A. P. Møllers hovedkvarter.

Der blev udskrevet en arkitektkonkurrence om et nyt museum, der blev vundet af arkitekterne Boje Lundgaard & Lene Tranberg. Det nye museum åbnede i 2020. Byggeriet blev betalt af staten, A. P. Møller Fonden og Augustinus Fonden.

Det er ikke just arkitekturen, man som besøgende primært husker efter et besøg, men derimod det udstillede. Og det er så absolut en fordel. Det er jo hovedidéen med et museum. Naturligvis er det en fordel, hvis man kan få glæde af begge dele.

Men udstillingen er fænomenalt godt lavet. Jeg har desværre ikke fundet ud af hvem, der har tilrettelagt den. Udstillingen er i husets underetage og under jorden. Omgivet af rå betonvægge vises der film om sabotager, nedkastning af våben og meget mere. Man kan via udleverede mobiltelefoner høre malende beskrivelser fra modstandsfolk, tryk af illegal information, hvorledes koder blev brudt og anvendt osv.

Det hele er arrangeret og tilrettelagt yderst professionelt. Med korte tekster på dansk og engelsk i en belysning, der gør det yderst livagtigt at høre om modstandsfolkenes farlige liv. For Danmarks skyld.

Vi fik at vide, at man normalt bruger 2 timer på udstillingen. Vi brugte halvanden time, men kunne nemt have brugt det dobbelte. Så hvis du ikke har besøgt Frihedsmuseet, så kan det varmt anbefales.

Niels Wamberg

Frihedsmuseet 1

Frihedsmuseet 2

_____________________________________________________________________________________________________________