Airbus Space Bremen.

Air Spice

To dages bustur til Airbus Space i Bremen, 14.-15. juni 2022

Temaet for denne tur er et besøg i Airbus Space, hvor vi besøger det imponerende Airbus Defence and Space i Bremen. Det er en af de vigtigste fabrikker inden for rumfart i Europa, og her får vi mulighed for at få et indblik i livet som astronaut. På vores rundtur får vi også mulighed for at se nærmere på produktionen af Arianne-raketterne, som bringer satellitterne ud i kredsløb. Turen byder også på en rundtur i Bremen samt i den hyggelige by Glückstadt, hvor en rundtur i byen er som at være i en anden tidsalder.

Dag 1

Efter opsamling kører vi ned gennem Jylland og over grænsen. Vi fortsætter til Glückstadt, som blev grundlagt i 1616 af Christian IV, og hensigten var at etablere en konkurrent til byen Hamborg. Vi tager færgen over Elben til Stade, inden vi ankommer til vores hotel i Bremen. Efter indkvartering er resten af dagen til oplevelser på egen hånd.

Dag 2

Efter morgenmaden tager vi på en kort rundtur i byen til fods. Vi ser bl.a. det 600 år gamle rådhus med den fem meter høje Roland-statue. På rundturen ser vi Petri-domkirken, der er opført mellem 1042 og 1522 og bygget af sten fra den gamle bymur. Det historiske centrum omkring Schnoor-bydelen er med de krogede, snævre gader og omkring 100 gavlhuse fra 1400-1500-tallet fyldt med liv fra kunsthåndværkere, restauranter og butikker. Tidligere var byen kendt for sin import af kaffe og havde op mod hundrede kafferisterier.

Herefter tager vi til Airbus Defence & Space, hvor vi vil opleve rumrejser på nært hold. Bremen er et af Europas førende center for rumfart, og det europæiske bidrag til Den Internationale Rumstation (ISS) blev samlet hos Airbus. ISS er i kredsløb omkring 400 km over Jorden, så det er en reel udfordring for ingeniører at levere forsyninger. Hvordan kommer vand og mad til astronauterne? Hvordan lever, sover og udfører mennesker forskning med nul tyngdekraft? Det er nogle af de ting, som vi vil høre om. Derudover vil vi også høre om en astronauts hverdag i rummet og de udfordringer, der er i hverdagen i rummet.

Efter vores besøg kører vi tilbage til hotellet, og der bliver mulighed for middag på egen hånd inde i den hyggelige bymidte i Bremen.

Efter et spændende besøg hos Airspace kører vi retur til Danmark. Hvis tiden tillader det, gør vi holdt ved grænsen, inden vi ankommer til vores hjembyer.

Prisen pr. person i delt dobbeltværelse er kr. 1.710
Tillæg for enkeltværelse, kr. 215

Med i prisen er:

• Kørsel i 4-stjernet bus
  • 1 x overnatning med morgenmad
  • 1 x sandwich (dag 1)
  • 1 x besøg på Airbus Space
  • 1 x stop i Glückstadt
  • 1 x rundtur i Bremen
  • Alle udflugter i henh. til program
  • Dansk rejseleder

Opsamling

Kl. 05.00 – Roskilde Station

Kl. 05.30 – Ølby Station

Kl. 05.45 – Afk. 35 v. Ringsted Samkørselsplads

Kl. 06.15 – Afk. 39 v. Slagelse, Trafikcenter

Kl. 06.30 – Afk. 43 v. Q8 ved Korsør

Kl. 07.00 – Odense, Rosengårdscenter v. Shell

Kl. 07.50 – Afk. 58 v. Middelfart

Kl. 08.20 – Fredericia Banegård

Kl. 08.40 – Afk. 36, Rasteplads v/Kolding

Kl. 09.30 – Afk. 68 – Lysbjergvej, OK, Haderslev

Hjemkomst ca. kl. 23.00 (Roskilde)

Dansk Presseforbund har adgang til 5-6 pladser på turen, men vi har option på flere pladser, hvis interessen er stor nok1. Det kræver bindende tilmelding (og betaling) inden 15. marts.

_______________________________________________________________________________