Dansk Presseforbund – mødeprogram 2024

21. marts kl. 15.00

Gå hjem møde på Enigma - museet for post, tele og kommunikation på Østerbro i København med fokus på udstillingen Kunstig Intelligens (KI/AI). Udstillingen forklarer, hvad KI er, hvad det kan blive til i fremtiden, og museet giver mulighed for at prøve den nyeste KI af i trygge rammer, Og måske vigtigere endnu – så giver udstillingen jer mulighed for selv at tage stilling til, hvor meget KI, I vil lukke ind i jeres liv og hvad vi skal være opmærksomme på i fremtiden. Dansk Presseforbund betaler entreen (140 kr.) og byder på en kop kaffe. Tilmeld dig allerede nu via mail til forbundet.

8. april kl. 18.00

Ordinær generalforsamling på Regatta Pavillonen i Bagsværd med efterfølgende spisning (stegt flæsk med persillesovs).

Generalforsamlingen finder sted i henhold til vedtægterne.  Endelig indkaldelse udsendes senere, men vær opmærksom på, at eventuelle forslag fra medlemmerne skal være forbundet i hænde senest 4 uger før generalforsamlingen – dvs. inden 8. marts.

Det skal bemærkes, at vi på generalforsamlingen tager afsked med vores mangeårige formand, Henri Gorm Jensen, der ikke genopstiller til formandsposten.

Tilkendegiv gerne allerede nu, om du vil deltage i generalforsamlingen via en mail til forbundet

++

Muligvis 18. april kl. 17.00 på forbundets kontor (datoen er endnu ikke endeligt bekræftet)

Dialogmøde med Rigspolitiet. Baggrund: Pressekortet respekteres ikke i nær samme grad som tidligere. Kortet giver jo som udgangspunkt adgang igennem politiets afspærringer, medmindre der er tale om et reelt gerningssted hvor der f.eks. skal sporsikres. Men ikke mindst fotografer oplever oftere og oftere, hvordan politiet bare er begyndt at kalde alt et gerningssted og spærre unødigt meget af, blot for at undgå pressens tilstedeværelse og mulighed for at arbejde frit.

Dialogmødet tænkes arrangeret som et gå-hjem-møde i mødelokalet på forbundskontoret medmindre rigtig mange tilmelder sig. DP sørger for forplejning i form af kaffe, te og læskedrikke. Moderator ved mødet er Thomas Skou Roer, der er politiforsker. Oprindeligt er han selv uddannet i politiet, men han er i dag lektor på Københavns Professionshøjskole.

++

Slutningen af maj (endelig dato meddeles senere)

Store Århus dag. Program:
- Besøg på Bylageret, hvor vi ser og hører mere om de aktuelle kommunale udviklingsområder i Aarhus.
- Guidet rundvisning i Aarhus Ø, der er et af udviklingsområderne, som svarer til Lynetteholmen i Kbh.
- Frokost på Salling Rooftop – byens 2.-3. mest attraktive turistattraktion. Café/restaurant med 360 graders panoramaudsigt over Aarhus.
- Besøg i Statsbiblioteket med særlig fokus på samlingen af ALT udgivet materiale i Danmark siden 1700-tallet.
- Besøg i Den Gamle By med særlig fokus på 1970’ernes historiske butikker og Museet for Dansk Bladtegning.

DP arrangerer og dækker udgiften til den billigste form for fælles transport for tilmeldte medlemmer fra Sjælland og Fyn. For medlemmer i det jyske dækkes et beløb svarende til togbillet til Århus t/r. Herudover må der påregnes en vis egenbetaling (ca. 250 kr.) til dækning af bl.a. transport under arrangementet efter ankomsten til Århus og frokost.

++

Ultimo august (endelig dato meddeles senere)

Foredragsaften. Mit liv fra ung journalist i provinsen over DR-topchef med ridderkors til taxachauffør. Foredragsaften med Jesper Grunwald på forbundskontoret.

++

September (endelig dato meddeles senere)

Gå-hjem møde hos Goecker.

Seminar primært rettet mod de af vores medlemmer, der er fotografer. Forbundet dækker udgift til overnatning på WakeUp Hotel for medlemmer fra Jylland/Fyn, der deltager.

++

Oktober (endelig dato og øvrige detaljer meddeles senere)

Gå-hjem-møde hos Classic Car House i Lyngby. Nyt, passioneret oplevelsesunivers og samlingspunkt for bilentusiaster.

++

Ultimo november/måske begyndelsen af december

Julefrokost. Vi genopliver traditionen fra før Corona og vender tilbage med nærmere detaljer og tidspunkt.