Beskyt dine billeder onlinecopyright-symbol

Dette er den første af tre artikler i en serie om, hvordan du beskytter dine billeder og forhindrer andre uden tilladelse i at benytte dem. I denne første artikel ser vi på, hvordan du rent praktisk kan gøre det svært for andre at stjæle dine billeder.

Den allermest sikre måde at beskytte billeder mod tyveri online på er naturligvis slet ikke at have dem liggende online. Imidlertid er det sjældent nogen praktisk løsning, da det så ikke er til at vise billederne frem og præsentere dem for eventuelle købere.

Vi giver her nogle bud på, hvordan du kan have billederne online og stadig gøre det meget besværligt for tyveknægte at stjæle dine billeder i et format, hvor de reelt er brugbare i profesionelle sammenhænge.

1. Beskyt dit galleri med brugernavn og kodeord

I stedet for bare at have dine billeder liggende frit tilgængeligt, er det smart at gemme dem bag et kodeord og brugernavn. Så bestemmer du nemlig helt nøjagtigt, hvem du giver adgang til dine billeder.

Du kan på den måde også begrænse en potentiel kundes adgang til et eller flere af dine billeder uden at åbne op for hele galleriet. Det er relativt nemt med moderne software og indholdsstyringssystemer at beskytte dine billeder på den måde.

2. Giv dine billeder et digitalt vandmærke

En smart måde at gøre billeder ubrugelige for digitale tyveknægte på, men alligevel at have fotografierne liggende åbent tilgængelige for alle, der måtte ønske at se, hvad du har at byde på, er ved at give dem et vandmærke, der strækker sig hen over hele billedet.

Du kan for eksempel bruge dit navn, dit firmanavn eller navnet på dit websted. På den måde får du endda gratis reklame, hvis nogen tager dit billede og bruger det et eller andet sted på nettet.

3. Læg dine billleder op i lav opløsning

En smart og nem løsning er, at nøjes med at lægge billeder online i lav opløsning, hvor eventuelle kunder nok får en smagsprøve på dine fotos, men hvor billedet er så lille, at det ikke kan bruges i nogen professionel sammenhæng.

Potentielle kunder kan hurtigt danne sig et overblik over dine billeder ved at bladre igennem disse mini-udgaver, der sommetider kaldes thumbnails. Er brugerne interesserede i en større udgave, skal de igennem dig for at få den.

Med disse tre simple råd har du styr på dine fotos, og du nesætter risikoen for, at nogen løber med dem i en brugbar kvalitet.

I næste artikel i serien, ser vi nærmere på forskellige værktøjer, du kan bruge til at finde dine billeder rundt om på nettet, hvis andre uden at have din tilladelse benytter dem i forskellige sammenhænge.