Island 043Island 2013

Torsdag den 14. marts kl. 1200 mødtes en forventningsfuld gruppe DP´ere i Kastrup Lufthavn klar til afrejse mod Keflavik.

Efter 3 timers flyvning med Icelandair ankom vi til øen i Nordatlanten, hvor vi straks hentede vores lejede minibus og kørte de 35 km. til vort hotel i centrum af Reykjavik. Vi tjekkede ind på hotellet hvorefter den stod på sightseeing i byen indtil sulten meldte sig og vi fandt en hyggelig restaurant hvor vi indtog aftensmaden efterfulgt af livlig faglig snak om mange interessante emner.

Island 005Fredag morgen stod vi op til dejligt vejr og efter morgenmad var det ud i bussen og afsted til dagens første møde hos Morgenbladet hvor vi kl. 0930 havde en aftale med avisens vicechefredaktør Karl Blöndal i avisens nye hovedsæde i udkanten af Reykjavik.

Island 007        Karl Blöndal viste sig at være en særdeles sympatisk person, som efter at have vist os rundt i den flotte bygning, tog sig god tid til at fortælle os om avisens historie og drift. Avisen har 30.000 abonnenter og kan i år fejre 100 års fødselsdag. Efter at den islandske finansielle ballon bristede for nogle år siden gik avisen faktisk konkurs, men staten holdt den kørende til en passende ny ejer var fundet. Der viste sig hurtigt tre potentielle nye ejere. Den første mulighed var salg af avisen i andele, men det var ikke muligt at skaffe andelshavere nok. Den anden, mere farverige mulighed, var en australsk rigmand der havde planer om at købe det meste af øen, med det blev heller ikke til noget. Løsningen blev at avisen blev overtaget af folk fra fiskeriet. På Island er det i fiskeriindustrien, de rigtige penge er.Island 011

Efter et par hyggelige timer hvor snakken gik lystigt og vi blev sat grundigt ind i både avisens og landets nuværende og tidligere situation, var det tid til at tage afsked med Karl og vi kørte videre til et at byens vartegn, Perlan som er bygget på gamle vandtårne. Island 015I denne interessante bygning er der forskellige udstillinger og fra restauranten på toppen er der en fantastisk udsigt over byen.Island 012

Efter at have nydt frokosten og udsigten var det tid til at komme videre til dagens andet møde hos TV-stationen RUV. Her blev vi mødt af RUV´s ”grand old man” Bogi Agustsson som har været ansat på stationen i 35 år og som har været alt fra rapporter med ansvarsområde Skandinavien med base i København til nyhedschef. I dag fungerer Bogi mest som vært på nyhederne.

Island 017Vi fik en grundig omvisning på TV-stationen og havde mulighed for at tale med folk på de forskellige redaktioner ligesom vi så diverse studier.

RUV er Islands svar på DR og Bogi Agustsson er en mand med meninger og viden om mediebilledet på Island og det havde vi stor glæde af, da snakken gik let og frit og spørgelysten blandt deltagerne var stor i de ca. tre timer vi tilbragte i hans selskab.

Island 021Efter mødet på RUV kørte vi tilbage til byen, hvor den igen stod på sightseeing et par timer, inden vi igen fandt et godt sted at spise og diskutere dagens oplevelser.

Island 026Lørdag skulle Island uden for Reykjavik udforskes og igen strålede solen fra en skyfri himmel hele dagen. Vi startede med at køre mod sydøst ad hovedvejen, hvorefter vi kørte nordpå og så en vulkanen Kerid med vand i. Vulkanen er privat ejet og med lidt held kan man blive jaget væk af ejeren, ham så vi dog ikke noget til. Island 031Efter vulkanen videre til Gullfoss hvor en stiv kuling blæste så det nev godt i kinderne og vi gik os trætte på de mange trapper. I nærheden af Gullfoss ligger Geyser med sine søstre og sprutter lystigt og efter at have studeret dette særprægede fænomenIsland 033 grundigt var det tid til frokost i den nærliggende restaurant. Dejligt mætte tog vi videre til Thingvellir hvor Njal og de andre gamle gubber sloges, festede og holdt ting. Vi så en fin lille kirke og statsministerens officielle sommerresidens. Herfra vendte vi snuden hjemad og kørte langs Thingvallavatn. I det hele taget afløste det ene fantastiske sceneri det andet på hele turen og fotograferne havde ikke svært ved at finde motiver.

Island 024Tilbage i Reykjavik indtog vi kaffe og kage i det fantastiske koncerthus tegnet af Henning Larsen Architects. Som sædvanlig endte dagen med mad og hyggesnak i gåafstand fra hotellet.

Søndag var vor sidste dag på Island og efter at have tjekket ud af hotellet kørte vi gennem fantastisk landskab til Krysuvik, hvor der stank af svovl og hele landskabet sydede og boblede.Island 051 Derfra gik turen videre gennem månelandskab til Den Blå Lagunes 30 grader varme vand hvori vi sænkede vore legemer mens istapperne sad i skæget. Efter denne anderledes oplevelse kørte vi til Keflavik hvor vi afleverede bussen og tog flyet tilbage til Kastrup.

Island 056        Vel ankommen til København kl. 2000 kunne vi tage afsked efter nogle intense og oplevelsesrige dage på Island i hyggeligt og interessant selskab med gode kolleger.