Metro1Metro

Referat af tur til Metro 23.marts 2011.
Vi mødtes på Flintholm Station. Det gik op for alle, at det var en større station end vi troede. Men til sidst fandt vi sammen på perronen ved Metroen. Vi kom godt frem, ikke mindst fordi Henriette styrede vores tog med fast hånd.
Vel ankommet til Vestamager Station, gik vi den korte, men vindomsuste, vej til Metro A/S.
Værksted med mere: Her blev vi mødt af Peter, der viste sig at være et næsten uudtømmeligt fond af viden om Metroen. Vi startede med den tekniske del. Her så vi hvordan man reparerer togene, og hvordan man løfter togene for at skifte hjulbuggyer på dem. Hele dette værksted er uden strøm, af sikkerhedsmæssige hensyn, og derfor bliver togene kørt ind og ud ved hjælp af en lille traktor.

Metro2Der var et væld af tekniske oplysninger om togenes størrelse, vægt og hvor mange passagerer de kan rumme. Et togsæt, der består af 3 vogne, er beregnet til 300 passagerer, men somme tider er der flere, sådan føles det i hvert fald. Men da der er varierende antal passagerer, er der også et variabelt affjedringssystem, så højden på toget forbliver den samme. Hvis man forestillede sig, at man ikke havde det system, ville man ikke kunne komme ud med kørestole og barnevogne i myldretiden, fordi der ville være et trin op til perronen. Og når der er ganske få passagerer vil man ikke kunne ombord, for så vil toget være højere end perronen. Se det var smart, og slet ikke noget vi almindelige (læs undertegnede) har tænkt på.
Metro3Som det burde være de fleste bekendt, er togene ubemandede, og der derfor er indbygget en masse sikkerhed i togene, og i driften af dem. Det fik vi mange gode oplysninger om, og vi fik svar på vores mange og forskelligartede spørgsmål.
Vi gik så videre til den særlige hal, hvor man fjerner graffiti. Så snart et togsæt bliver udsat for graffiti, bliver det taget ud af drift hurtigst muligt, det bliver renset og sat i drift igen. Peter spurgte, om vi kunne huske, at have set et Metrotog med graffiti på. Det måtte vi indrømme, at vi ikke lige kunne huske.
Ud over graffiti, er der den normale rengøring af togsættene. De bliver rengjort udvendig og indvendig mindst 1 gang i døgnet. Det bliver til en del togsæt om året, for Metroen kører med 26 sæt, plus de har et antal reservesæt.Metro4
Så kom turen til den del af værkstedet, hvor man drejer hjulene runde. I forbindelse med hårde opbremsninger, kan det ske, at nogle af hjulene får ekstra slitage på en del hjulets overflade. Det bevirker at hjulet har en ”flad” del, som skal rettes op hurtigst muligt, ikke kun på grund af teknikken, men lige så meget af hensyn til kørekomforten for passagererne.
Drift: Så kom vi op på driftskontoret, hvor vi fik vist og forklaret, hvordan man sikrer sig, at togene ikke kører ind i hinanden. Der er tale om automatiske systemer med backup systemer og et væld af procedurer. I tilfælde af uregelmæssigheder, er det også herfra man tager initiativer at bringe driften ”tilbage på sporet”.
Der er procedurer for alt, og vi fik forklaret, hvordan man bringer nødlidende tog ind til reparation, og det gik op for os, at man har sikkerhedssystemer, der tager højde fra alt, fra en papkasse i et tunnelrør til nedfaldet gods på stationerne.
Herfra kan man også se på alle de kameraer, der er rundt omkring på stationerne, og sende stewarder, ambulancer eller politi frem til stedet.
Det er også herfra at alle nød indsatser bliver igangsat. Der er beskrevet et antal scenarier i samarbejde med de myndigheder, der indgår i beredskabet, og de kan igangsættes med øjeblikkelig virkning. Vi kan alle trygt tage Metroen, de har styr på det.
Her sagde vi farvel til Peter, og vi blev overgivet til udviklingschefen samt pressechefen Kåre Møller Madsen.Metro5
Cityringen: Vi fik en tur gennem den nye Cityring, med hensyn til placeringer, typer af stationer mm. Samtidig fik vi en fortælling, om de problemer og muligheder der har været undervej.
Det var et både interessant og underholdende foredrag. Jeg ville ønske, at der var mulighed for at gengive det i sin helhed her. Det kan jeg desværre ikke, men jeg kan henvise interesserede til selv at kigge på det på www.m.dk/Cityringen.
Under dette indlæg var der vand og sandwich sponsoreret af DP.
Det var en rigtig god aften, og det var en skam, at der ikke var flere medlemmer der deltog.
Således hørt og opfattet af Peter Brandi