DR koncert og rundvisningDR1

Metroen kører lige forbi og indendørs er der Metrokoncert, hvor Danmarks bedste symfoniorkester kan opleves fra første parket. En skare DP medlemmer samledes en onsdag eftermiddag d. 22. oktober i det nye Koncerthus i DR-byen og fik en storslået musikalsk oplevelse fra pladser lige bag slagtøjsgruppen.

Vi kunne kigge lige ned i stortrommen og betragte manden med grydelågene løfte dem højtideligt i vejret efter velanbragt slag. Klassisk musik af bedste skuffe. Gustav Mahlers 1. Symfoni blev introduceret af den amerikanske kvindelige dirigent, der fortalte levende og begejstret med mikrofonen i hånd.
Efter koncerten var der rundvisning ved Lars Palsig, der vittigt og vidende fortalte om det enorme og bekostelige byggeri. I kælderetagen befinder der sig 3 store lydstudier, studie 2 som benyttes af DR-Underholdningsorkestret, studie 3 dekoreret i hvidt og sort inspireret af klaverets tangenter og som Radioens Big Band øver i. Endelig studie 4, hvor DR's kor holder prøve og laver optagelser, holdt i røde varme nuancer.
På 4 .sal i det blå koncerthus ligger studierne, hvorfra P2 sender sine programmer og hvor DP-medlem Helge Baun Sørensen har sin daglige gang.  Herfra sender han programmet 'Amadeus' hverdage kl.16.10-19.00 og han viste den nysgerrige flok, hvilke knapper der skal trykkes på og hvad man ikke må trykke på. Nutidens radio betjenes af en eneste person, der tilrettelægger programmet, taler i mikrofonen, sætter musikken på og har kontakt med kontrolcentret. Det kan sommetider være lidt stressende, og det gælder om at bevare roen og have is i maven.
Det vellykkede arrangement afsluttedes med en snitte og en forfriskning på det såkaldte 'Sølvtorvet' i stueetagen, hvor DR's musikere har deres daglige gang og hvorfra der er adgang til DR's store diskotek og kæmpemæssige nodearkiv. Alt hvad der har med musik at gøre er samlet i samme hus, Koncerthuset, hvor det tidligere var spredt rundt på mange adresser i København. Det nyder alle musikere og musikmedarbejdere godt af hver dag. DR2DR3DR4DR5