fo1Folketinget

Det skulle have været Mette, men det blev altså Pia.
Mette Frederiksen, der er Socialdemokratiets næstformand, skulle nemlig hente sine børn i børnehaven. Og det skal sådan nogle engang imellem.

Derfor blev det Socialdemokratiets gruppeformand Pia Gjellerup, der bød en snes medlemmer af Dansk Presseforbund velkommen. Og det skete i hendes partis smukke gruppeværelse.  Gruppeformanden fortalte os om, hvorledes folketingsmedlemmernes dagligdag former sig og om den respekt, der trods alt hersker medlemmerne imellem, uanset partifarve. Hun, der netop er blevet 46 og har en fortid som advokat og minister, lagde utrolig megen vægt på, at statsadministrationen fungerer perfekt.
 Alligevel kan det sommetider ske, at et lovforslag vedtages, hvor det burde forkastet, eller forkastes, hvor det burde vedtages.
Men i det store og hele foregår det, som det skal, skyndte hun sig at tilføje.
Og det skyldes blandt andet, at ordførerne fra de forskellige partier normalt er godt forberedte efter møder med deres folketingsgrupper, inden de bestiger talerstolen i folketingssalen.
Danmarks mægtigste talerstol.
 Fra denne talerstol er der en fornem udsigt ud over folketingets 179 medlemmer, og ved særlige lejligheder kongehusets medlemmer, ambassadører og tidligere folketingsmedlemmer samt pressen og almindelige borgere, der ønsker at overvære folketingets debatter og beslutninger. Udsigten fra statsministerens plads er næsten lige så god som fra talerstolen.
Der er utroligt mange, gode malerier, der hænger rundt omkring i gange og på værelser på Christiansborg. Den danske guldalder er rigt repræsenteret. Men også moderne maleres kunstværker hænger der. Ofte udlånt af Statens Museum for Kunst. Og elegant er billederne ophængt på de smukt malede vægge. Det er dristigt at male vægge i lange gange røde, blå og grå og med hvide døre og paneler. Men hvor er det pænt. Det gælder også indretningen og møbleringen af flere af udvalgsværelserne, hvor eksempelvis Finansudvalget, Udenrigspolitisk udvalg og Europaudvalget afholder sine møder. Og suverænt præsenteret af Folketingets guide Troels Stiggård.
Og som noget helt naturligt fortsætter et møde på Christiansborg med et møde på Rio Bravo. Restauranten ligger et stenkast fra folketingssalen.
På spiseservietten er nærmere beskrevet det berømte forligsmøde. Det fandt sted i 1983 på Rio Bravo med tidligere statsminister Poul Schlütter og Fremskridtspartiets daværende politiske leder Helge Dorhmann og handlede om børnechecken og finansloven. Aftalen kom i hus, og finansloven vedtaget.
NB! Til orientering. Da dette arrangement blev afholdt hed vi Dansk Presse Medarbejder Forbund.fo2